4 steps til at overtale ledelsen til dit HR-projekt

HR Projekt - Overtal ledelsen i 4 steps

21 jun 4 steps til at overtale ledelsen til dit HR-projekt

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Ledelsen nedprioriterer ofte HR-projekter. Hvis du bare har haft en tå indenfor vores branche, så ved du, at det er sandt.

I mange virksomheder når HR jo dårlig nok at starte præsentationen af et projekt, før ledergruppen har mistet interessen og udskyder det med ordene:

”Vi skal reducere omkostninger, og dit projekt koster penge…”


Eller


”Det passer ikke ind i strategien og kan derfor ikke prioriteres lige nu…”


Eller


”Der er ikke tid. Og vi har allerede gang i flere projekter, end hvad ressourcerne tillader…”

Og så videre…

Og det er ikke bare irriterende. Det er også meningsløst.

For tænk på, hvor vigtigt det er at investere i mennesker. Dem, der laver arbejdet. Dem, der skaber succeserne.

I en del tilfælde bliver HR alligevel efterladt som den administrative kontormedarbejder gemt væk i et mørkt hjørne. Og det duer slet ikke. For vi lever i en tid, hvor HR skal være en strategisk partner med indflydelse og handlekraft.

Vi bliver nødt til at vise, at vi er afgørende for organisationens succes. For det er vi.

Og derfor har jeg skrevet dette indlæg. Her får du 4 gennemtestede steps til at overtale ledelsen til dit HR-projekt.

 

 

1.   Sådan mangedobler du dine chancer allerede før, du præsenterer projektet for ledelsen

Priming er en måde at forberede mennesker bevidst eller ubevidst til at foretage en bestemt handling. Og det er ikke fantasi eller science-fiction-pladder. Priming er en veldokumenteret teknik fra hjerneforskningen.

Det handler om, hvordan hjernen tager beslutninger. Og her kan du gøre dit for at ”prime” (forberede) ledelsens mindset og dermed øge sandsynligheden for, at de er modtagelige overfor dit HR-projekt.

Du kan prime ledelsen på forskellige måder.

 

1. Du kan løbende sende dem interessante artikler, der handler om alle fordelene ved det samme emne som dit projekt.

Gør det gerne lidt casual såsom ”Hej Morten. Jeg faldt lige over denne artikel og tænkte, at du måske vil synes, at den er spændende. Det handler om XXXX, og hvordan de skabte XXXX resultater”.

2. Lav én-til-én samtaler med de relevante personer i ledelsen. Gør det enten casual eller arrangér et møde med lederen, hvor du beder ham/hende om inputs. Alle har lyst til at give råd og føle sig som the-go-to-guy. Det kan du komme meget langt med.

3. Sæt generel fokus på det emne, dit projekt bevæger sig inden for. Tal om det til frokost. Kom med interessante historier.

 

Der er stor forskel på, hvordan en ledelse tager imod din projekt-præsentation alt efter om det er første gang, de hører om muligheden (og nu skal tage stilling), eller om de gennem tid har formet positive associationer til emnet.

Gød jorden så meget du kan og vær ikke for hurtig på aftrækkeren.

 

2. Sådan finder du stjerneargumenterne for dit HR-projekt

Her er den barske sandhed: Dit HR-projekt er dødsdømt fra starten, hvis du ikke formår at lægge de helt rette argumenter på bordet.

Husk, at du konkurrerer med de andre afdelinger, medarbejdere og hvad der former prioriteterne på din arbejdsplads. Så du skal være godt forberedt.

Du skal vinkle dine argumenter, du skal bruge de rette typer af argumenter, og så skal du være klar til at have et svar på alt, der taler imod dit projekt.

Lyder det svært?

Det behøver det ikke at være, hvis du følger denne metode:

 

Sæt dig i ledelsens sted

Du er nødt til at sætte dig i ledelsens sted og overveje, hvilke fokusområder de har indstillet kikkerten på. Det er formentlig nogle andre end dem, du og dine HR-kollegaer fokuserer på.

Formulér dine argumenter så det er stjerneklart for ledelsen, at de får lettere ved at nå deres og virksomhedens overordnede mål, hvis de adopterer dit projekt.

Lad os antage, at dit HR-projekt er at implementere et kompetenceudviklingsforløb i salgsafdelingen. Et af dine argumenter er, at effektiviteten vil stige. Men ledelsen prioriterer fastholdelse af medarbejderne tårnhøjt i dette kvartal. Derfor er det vigtigt, at du vinkler dine argumenter herefter.

I dette tilfælde skal du derfor vinkle din argumentation efter den påvirkning, som kompetenceudvikling har på fastholdelsen af medarbejderne.

Tilpas dine argumenter til situationen og ledelsens konkrete udfordringer. Du kender din ledelse bedre end mig. Brug den viden til at strikke de mest effektive argumenter sammen.

 

a. Undersøg, hvad din ledelse bliver målt og vejet på. Hvad er deres prioriteringer på kort og lang sigt?

Gennemlæs evt. strategien i din virksomhed og læg mærke til, hvordan og hvorfor ledelsen prioriterer, som den gør.

Spørg fx en eller flere fra ledelsen, hvad der vejer tungest på vægtskålen lige nu, hvis de skal prioritere et nyt projekt.

b. Brainstorm på alle fordelene ved dit HR-projekt. Gør det gerne sammen med en eller flere for at få det bedste resultat. Prioritér fordelene ud fra, hvad der er vigtigt for ledelsen og brug det som udgangspunkt for, hvordan du vinkler din argumentation.

 

Skyd dit eget HR-projekt ned

Ledelsen er ofte fyldt med forskellige personligheder, som kan være mere eller mindre kritiske over for dit projekt.

Der er dem, som er positivt stillet over for HR. Dem, som ser HR som en konstant plageånd for forretningen. Og dem, der er græsk-katolske over for HR’s eksistens.

Prøv at forestille dig, hvad de skeptiske nej-sigere kan have af indvendinger mod dit projekt.

Sæt dig igen sammen med en eller flere og brainstorm på, hvorfor dit projekt er en dårlig idé. Hvad kan argumenterne være for, at ledelsen ikke vil godkende dit projekt?

Og ja, det kan være svært at skyde sit eget projekt ned. Men det gør det nemmere for dig at forberede stærke modsvar, så du står stærkere til den endelige præsentation.

Skriv alle indvendinger ned og forbered dine modsvar grundigt.

 

Skab ”sense of urgency”

Når du viser, at du er velforberedt. At du er selvsikker. Og at du har de rette argumenter. Så er det sværere for ledelsen at afvise dig.

Og du kan mærke med det samme, hvis du har dem på krogen. Så mangler du bare at understrege, hvorfor de er nødt til at prioritere projektet lige nu.

Og nu skal du spidse ører. For på ganske få minutter kan du enten gå derfra med en sejr eller et tab.

Sørg for at vride din hjerne til den er gul og blå for at finde argumenter, der skaber sense of urgency. Altså grunde til, at projektet må og skal ske lige nu eller inden for ganske kort tid.

 

  • Hvorfor kan vi ikke udskyde det et år, indtil der er mere luft i budgettet?
  • Hvorfor kan vi ikke udskyde det, indtil vi har mere tid?
  • Er der en grund til, at afdelingen eller medarbejderne er klar til det lige nu? Vil de miste motivationen for projektet, hvis der går for lang tid?
  • Er der et bestemt tilbud, som er tidssensitivt, og som I har mulighed for at gøre brug af lige nu?
  • Har du ekstra tid i kalenderen lige nu, så du kan tage ansvaret?
  • Er der konkurrenter, som har gjort lignende investeringer? Og har de haft succes med det?
  • Kan man argumentere for, at jo længere vi venter, jo mere bagud kommer vi ifht. konkurrenterne?
  • Hvis vi starter nu, er der så nogle kortsigtede fordele udover de langsigtede?
  • Er der et business potentiale, som virksomhedens mister eller mister dele af ved at udskyde?

 

Hvis du sørger for at have de rette argumenter med i baglommen, så er du helt klar til at slå det sidste søm i kisten. Og du har en bedre chance for at gå derfra som en vinder.

 

3. Hvad hvis ledelsen sætter en prop i dit projekt med det samme?

Nogle gange (uanset hvilke argumenter du brygger sammen), så har ledelsen bare en anden agenda. Og hvis du dukker op ud af det blå og smider en økonomisk bombe i hovedet på dem, så får du et stensikkert nej – også selvom din idé er bedre end Facebook.

Det kan derfor være en god idé at starte ud med et pilotprojekt. Træk dit projekt ned på en lille skala og sørg for, at du ikke beder om mere kapital, end hvad der er luft til i budgettet.

Jeg garanterer dig, at du har hundrede gange større chance for at overtale ledelsen, hvis du beder om 5.000 kr. frem for 500.000 kr. til dit projekt.

Og præsenterer du gode resultater efter pilotprojektet, så får du meget nemmere ved at bevise, at projektet også vil få succes på en større skala.

Husk at opstille tydelige succeskriterier, inden du kaster dig ud i pilotprojektet. Du skal gøre det nemt for dig selv at måle resultater og fremgang undervejs, hvilket du bagefter kan fremlægge for ledelsen.

 

4. Hvad hvis du alligevel får et “nej”?

Det hænder selvfølgelig, at du på trods af alt ender med at få et ”nej” fra ledelsen.

Men så kæmp alligevel for din sag. Stil dem spørgsmålet:

 

”Jeg tror virkelig på, at dette projekt kan gøre en stor forskel. Hvad kan jeg konkret gøre i løbet af de næste par måneder for, at I vil genoverveje mit forslag?”

 

Så signalerer du nemlig, at projektet stadig er værd at kæmpe for, og at du fortsat tror på det. Du gør det samtidig sværere for ledelsen at sige nej 2. gang.

Sørg også for at tage ansvaret på dine skuldre. Vis passion og viljestyrke, og giv udtryk for, at du glædeligt tager ansvaret for, at det bliver en succes. Vis, at du er villig til at give den en ekstra skalle for at lykkes med projektet.

 


 

Tro på det! Og når du først har fået dette projekt i kassen og skabt gode resultater, så bliver det nemmere næste gang.

For så har du jo bevist over for ledelsen, at du fortjener at være en del af den strategiske virkelighed. At du fortjener deres tillid. Og den anerkendelse er guld værd.

Jeg håber, at det lykkes for dig, og tak fordi du læste med :-)

 

Kim Bjoernstrup

 

4 steps til at overtale ledelsen til dit HR-projekt
5 (100%) 5 votes
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Giv din kommentar