Leder! Brug din feriehjerne til storhed

Ferie ledelse

01 aug Leder! Brug din feriehjerne til storhed

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Sommerferie er skønt. Du ligger under palmerne. Du har den varme brise i håret. Det er slet ikke svært at relatere sig til Spies-sloganet: ’Ferier du ikke vil hjem fra’. Men hjem skal du jo. Og nu sitrer din hjerne med fornyet energi og potentiale.

Men hvis du gør som de fleste andre ledere, så går der ikke mere end et par dage før du igen sidder og kæmper med de sædvanlige rutineopgaver.

Og det er ærgerligt. For forskning viser faktisk, at du i de første uger efter ferien er i en helt usædvanlig sindstilstand. Du har en unik mulighed for at træde et skridt tilbage, se det store billede og bruge din feriehjerne til storhed.

Men muligheden byder sig kun lige efter ferien. For ligesom den brune kulør, så aftager ferie-potentialet efter ca. 5 uger [1] – så det gælder om at komme i gang.

I dette indlæg kan du læse om de 2 styrker, som du har lige efter ferien. Og så afslutter jeg med at give dig konkrete råd til, hvordan du bruger dem bedst muligt.

2 unikke styrker efter ferien

Din hjerne har fået lov til at slappe af. Dit fokus har været langt fra hverdagens travlhed. Og uanset om du var stresset før ferien eller ej, så har din hjerne haft godt af denne afveksling. Det betyder også, at din hjerne belønner dig med to kæmpe styrker, som du kan bruge, når du er tilbage.

 

Styrke 1 – Øget kreativitet

Forskning viser, at kreativiteten får sig et kæmpe boost efter at have været sat på pause [2]. Og du bruger generelt din kreativitet hver eneste gang, du skal løse en udfordring.

Kreativiteten er nemlig tæt forbundet med dit perspektiv. Altså den måde du ser på udfordringer. Og dit perspektiv er væsentligt udvidet, når du i en periode har opholdt dig i en ny kontekst. Derfor sker der også en stigning i din kreativitet. Og det er vigtigt, når du skal tænke større, mere overordnet og ’ud af boksen’.

 

Styrke 2 – Den psykologiske afstand

Du har sikkert oplevet at have ekstra svært ved at løse et problem. Et problem, du har kæmpet med i lang tid. Og du prøver og prøver – men kommer ingen vegne. Pludselig kommer en kollega med en genial idé, og dit problem er løst på nul-komma-fem.

Det skyldes, at din kollega ikke har haft hovedet begravet i problemet. Derfor kan han eller hun tænke i andre sammenhænge og komme til andre konklusioner.

Du opbygger helt naturligt en psykologisk afstand, når du er væk på ferie. Og det betyder, at du har nemmere ved at tænke i nye vinkler og alternative løsninger [3].

Denne psykologiske afstand er en kæmpe fordel, som du har med tilbage i bagagen, når du igen starter på arbejdet.

 

Så hvis du ikke skal gå i kødet på de normale rutineopgaver, hvad skal du egentlig så bruge din super hypede feriehjerne til?

 

De mest presserende rutineopgaver skal du selvfølgelig lave. Men gør det på sidelinjen. Og prøv kræfter med et eller flere af de områder, som vi nævner nedenfor. Her får du fuld valuta for din helt særlige feriehjerne.

 

Få fuld valuta for din feriehjerne: 5 områder du kan tage fat på

Kreativiteten og den psykologiske afstand er tilsammen et kraftfuldt værktøj til udvikling og forbedring. Men det kan være svært at vide, hvor du skal starte.

Her får du 5 konkrete forslag, så din ferie ikke bare har været dejlig og forførende, men også har været en værdifuld investering i din hverdag.

 

1) Få styr på budgettet og sæt rammerne

Som leder er det vigtigt, at du har det økonomiske overblik. For ressourcerne sætter jo rammerne for, hvad du og dit team har mulighed for at opnå. Og det er vigtigt både for jeres succes, men også for at sætte realistiske mål over for dine medarbejdere, bestyrelsen, direktøren eller en helt fjerde.

Så find årsbudgettet frem fra skuffen og lav en budgetopfølgning for det næste halve år. Undersøg om de grundlæggende forudsætninger for at nå afdelingens mål indenfor budgettets rammer har ændret sig.

Har I mistet kunder? Har jeres udgifter ændret sig? Har I helt overordnet flere eller færre ressourcer at flytte rundt på?

 

2) Hold dig opdateret på nye idéer og forslag

En leder skal så vidt muligt være opdateret på alle fronter. Sørg for at holde dig orienteret om, hvorvidt der er opstået nye kreative idéer, produkter, trends og kundegrupper, mens du har været væk.

Tag fx en uformel snak med din egen chef, et par af dine medarbejder, en trofast kunde eller en kollega fra en anden afdeling for at se, hvad der rører sig i øjeblikket.

 

3) Nye konkurrenter på markedet

Du skal kunne navigere i markedet og tage de rigtige beslutninger i forhold til virksomhedens mål. Det kræver, at du har fuldstændigt styr på spillerne på markedet.

Stil dig selv spørgsmålet:

  • Er der kommet nye virksomheder til, som kan forhindre os i at nå vores mål? Og hvad kan vi gøre for, at vi når i mål alligevel?

 

Du skal hele tiden holde et vågent øje med nye og nuværende konkurrenter på markedet. Lær af dem der har succes, og lær af dem der fejler.

  • Hvad gjorde, at de fik succes? – kan vi bruge det i vores virksomhed?
  • Hvad gjorde, at de fejlede? – kan vi lære noget af det?

4) Gør status over teamets kompetencebehov

Din overordnede mission som leder er at skabe resultater gennem dine medarbejdere. Derfor er det vigtigt at se nærmere på, om du kan hjælpe dine medarbejdere til at få succes.

  • Har medarbejderne de rette kompetencer til at nå målene? Har de brug for kurser inden for bestemte områder?
  • Bliver vores medarbejdere hos os eller er der stor udskiftning? Kan vi gøre noget for at forbedre vores evne til at fastholde vores medarbejdere?
  • Har vi brug for at rekruttere nye talenter for at nå vores mål?
  • Planlæg evt. en medarbejdertilfredshedsundersøgelse. Men husk, at undersøgelsen ikke skal laves lige efter ferien. Vent et par måneder – så får du det mest retvisende billede.

 

Medarbejderen er virksomhedens vigtigste ressource og er afgørende for jeres succes. Derfor er områder som fastholdelse, rekruttering og ledelse nogle af de vigtigste områder, du kan tage fat på.

 

5) Den selvudviklende leder

Du skal hele tiden udvikle dig som leder. Husk derfor at reflektere over dine egne ledelseskompetencer. Måske er der visse områder, som skal have ekstra opmærksomhed?

Udnyt dit nye overblik til at forbedre dig som leder. Hvis du gerne vil have gode råd, tips og tricks til ledelsesudvikling, så tilmeld dig vores nyhedsbrev ved at klikke her.

 

Din feriehjerne giver dig altså en unik mulighed for at bane vejen for, at du og dine medarbejdere får succes. Så tænk stort! På den måde har ferien været en ekstra god investering.

Tak fordi du læste med :-)

 

Billede af Nikolaj R. Hermann

 

Leder! Brug din feriehjerne til storhed
5 (100%) 11 votes
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Giv din kommentar