Sådan giver du chefen tørt på (uden at blive fyret)

Bliv ikke fyret - god samtale med chefen

05 maj Sådan giver du chefen tørt på (uden at blive fyret)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Der hersker ingen tvivl. Nogle gange ved du simpelthen bedre end chefen. For du lever og ånder jo i de gråzoner, som chefen aldrig får adgang til. Og du ved, hvad der rører sig i afdelingens snørklede kroge.

Men det kan stadig være nervepirrende at gå til chefen og kritisere måden, han/hun gør tingene på. Særligt fordi det ikke er alle chefer, som er lige modtagelige overfor gode råd og irettesættelser fra medarbejderne. Og mange gange går frustrationen ud over budbringeren (dig).

Det nytter dog heller ikke noget at krybe i skjul og ignorere problemet eller kritisere ham bag hans ryg. For så er der intet, der ændrer sig, dine værdifulde input går tabt, og problemerne hober sig op.

Så hvordan tager du snakken med chefen? Hvordan irettesætter du ham uden at få bidt hovedet af? Hvordan skaber du en ordentlig dialog, så du kommer helskindet ud på den anden side og bevarer et godt forhold til ham?

Det får du 6 konkrete tips til i dette indlæg. Så kan du nemlig give chefen tørt på – uden at blive fyret :-)

 

 

1.    Sæt dig i chefens sted og hav fokus på det fælles mål

Det første (og nok vigtigste) du skal huske – inden du tager snakken med chefen – er at sætte dig i hans sted. Se situationen gennem hans briller. Det er nemlig hele udgangspunktet for, at du kan ændre hans opfattelse.

Hvad er det, han forsøger at opnå med den handling, som du mener er forkert? Hvorfor tror han, at det er det rigtige at gøre?

Et eksempel kan være, at en HR-medarbejder vil køre en medarbejder gennem et uddannelsesforløb, men det vil chefen ikke. Hvordan kan det være? Skyldes det måske, at I har forskellige prioriteringer og syn på tingene?

Som HR-medarbejder har du måske en tendens til at fokusere på det menneskelige, hvorimod din chef også jonglerer med de økonomiske og strategiske bolde. Det kan være, at han lige har lavet regnskab, eller at bestyrelsen ånder ham i nakken, hver eneste gang omkostningerne stiger.

Du kender din chef. Brug den viden til at sætte dig i hans sted og forstå, HVORFOR han gør, som han gør.

Så kan der nemlig ske én af to ting:

1. Du udvider dit eget perspektiv, og måske går det op for dig, hvorfor chefen har truffet denne beslutning. Det er kun godt. For så kan du lægge problemet fra dig, og frustrationen forsvinder som dug fra ruden på en solrig sommerdag.

2. Du mener stadig, at chefen er galt på den, selv om du ved, hvad han forsøger at opnå. Derfor kan du nu strikke perfekte argumenter sammen for at afvæbne ham. For den klart mest effektive måde at overbevise chefen om, at han tager fejl, er ved at få ham til at indse, at han aldrig opnår sit mål, med mindre han ændrer kurs. Han skal indse, at det er i hans egen, afdelingen og virksomhedens interesse at vælge en anden og bedre vej til målet.

Ved at gøre dig disse overvejelser, styrker du dine argumenter væsentligt. Du fremstår som den strategisk skarpe medarbejder, der forstår forretningen og kæmper for det fælles bedste.

 

2.    Afgræns din kritik og hav situationsfornemmelse

Selv den mest rummelige chef har en øvre grænse for, hvor mange sure sandheder han kan tåle på én gang. Måske har du 10 ting, som du er utilfreds med, og som han burde gøre bedre. Vælg de to vigtigste.

Hvis chefen samtidig er hårdt presset mellem fx halvfærdige projekter og umulige krav fra egen leder, så skal du være ekstra varsom med at trænge dig på og presse ham yderligere.

Hav situationsfornemmelse og overvej, om det måske giver mere mening at udskyde snakken til næste uge.

 

3.    Vælg omgivelserne omhyggeligt

Med mindre du gerne vil i en verbal boksekamp med chefen, så undgå for guds skyld at irettesætte ham i et åbent forum, hvor kollegaerne sidder som anspændte tilskuere.

Lad være med at overfuse ham midt på gangen eller i frokostpausen. Her vil hans stolthed næsten altid overmande fornuften, og det kommer der sjældent noget godt ud af.

Tag i stedet dialogen bag lukkede døre under fire øjne, så øger du chancen betydeligt for, at han er modtagelig overfor dit budskab.

 

 

4.    Lad selv chefen finde svaret

Selv om du er uenig i chefens beslutning, så behøver du ikke altid understrege det for ham. I nogle situationer får du mere ud af at underspille din rolle, tage de coachende briller på og stille ham spørgsmål i stedet for.

Så undgår du at fremstå bedrevidende.

Forklar ham, at du har svært ved at se vejen til målet, hvis I gør, som han foreslår. Spørg så, om han vil sætte det i perspektiv og forklare det for dig.

Måske indeholder chefens forklaring nogle overraskende nuancer, som du selv havde overset eller ikke kendte til. Eller måske går det op for ham undervejs, at han er på et galt spor. I så fald fortsætter du med at spørge ind til muligheder og konsekvenser i håb om, at han når frem til den samme optimale løsning som dig.

 

5.    Tryk avler modtryk. Fokusér på løsningen frem for diskussionen

Tryk avler modtryk, og din attitude er derfor afgørende for udfaldet af samtalen. Hvis du er frembrusende og kritiserer chefens beslutningskompetencer, så vil det sandsynligvis fremkalde en modreaktion, hvor han sender en kritik den anden vej. Den situation vil du gerne undgå, for det kan hurtigt eskalere i en negativ retning.

Din snak med chefen handler ikke om at sætte ham på plads og få ham til at indrømme, at du har ret. Det handler udelukkende om at nå frem til den bedste løsning.

Fokusér på at nå til enighed om den bedste slagplan frem for at vinde diskussionen.

 

6.    Appellér til det rationelle

Når det kommer til god argumentation, holder Aristoteles’ tre appelformer – etos, logos og patos – stadig vand.

Hvis du skal overbevise en person om at give penge til børn i nød, giver det god mening at appellere til følelserne hos modtageren gennem brugen af patos. Men i en forretningssituation, hvor bundlinjen og gode resultater er det altoverskyggende mål for chefen, når du længst med rationel argumentation (logos), der appellerer til hans fornuft og intellekt.

Hvordan gavner dit forslag forretningen? Hvad er det logiske forhold imellem din påstand og dit belæg? Sørg for det kommer til udtryk i din argumentation.

I nogle tilfælde giver det mening at underbygge dine argumenter med tal, undersøgelser eller andet fakta. Så gør du det nemlig ekstra svært for chefen at overhøre eller være uenig i dine argumenter.

 


 

Du når altså langt med lidt mod og taktisk snilde, når du skal give chefen tørt på. Med disse 6 tips i bagagen undgår du at få bidt hovedet af, og du øger chancen markant for at komme helskindet og sejrrig ud på den anden side.

Jeg bruger dem selv med stor succes. Men shhh… sig det ikke til chefen 😉

Vil du modtage vores indlæg direkte i indbakken? Så skriv dig op til vores nyhedsbrev lige her. Du får meget mere af samme skuffe samt værdifulde tips inden for ledelse og rekruttering.

Tak fordi du læste med.

 

Anton Broholm_de bedste hilsner 2

 

 

Sådan giver du chefen tørt på (uden at blive fyret)
5 (100%) 7 votes
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Giv din kommentar